"Het laten terugvloeien van de netto-opbrengst naar de transportsector, en die opbrengst dan besteden aan verduurzaming en innovatie in die sector, dat spreekt me wel aan", aldus de minister tijdens het debat. Ze sprak meerdere keren uit de bestedingen van het fonds in nauw overleg met de transportsector te willen doen. "Niemand gaat met dat geld aan de haal. Het fonds biedt juist die bescherming, de gelden zijn voor innovatie en verduurzaming, maar het mag niet in algemene middelen verdwijnen, daar waak ik voor", aldus een strijdbare Van Nieuwenhuizen, die daarmee tegemoet komt aan de wensen van onder meer TLN. Aan het afromen van de heffingsinkomsten met accijnsderving, zo'n 35 tot 55 miljoen euro, is volgens de minister niet te ontkomen, hoe hard TLN en andere branche-organisaties ook protesteren. "Daar kan ik niets in betekenen, want het ministerie van Financiën zal de begrotingsregels niet willen aanpassen. 'Neutraal voor de schatkist' is altijd al het motto hier in geweest", aldus de minister.
Klik hier voor het hele artikel.
Bron: TTM, Arjan Velthoven
