Auto Verf. Hoe U Het Juiste Type Kiest?

Beslissen over een nieuwe lakkleur voor uw voertuig kan spannend zijn, maar ook een beetje verwarrend. Het is belangrijk om de verschillen tussen oplosmiddel- en watergedragen verven te begrijpen. Vervolgens moet u beslissen of u een enkele trap of een dual-stage gebruikt, ook wel bekend onder de aanduiding tweetraps. De laatste stap is het kiezen van een kleur en het type basecoat. Met vijf verschillende soorten basecoats is er genoeg keuze, van traditioneel tot een die de aandacht zal trekken als je langskomt.

In dit artikel wordt alles uitgelegd wat u moet weten over autolak. Het maakt niet uit of u een oudere auto restaureert of overspuit. Weten wat het juiste verftype is en welke basislakopties u moet kiezen, kan het verschil maken. Van de wow-factor van de algehele look tot hoe lang die frisse uitstraling meegaat, we dekken het allemaal.

Auto- of autolak is alleen bedoeld voor gebruik op auto’s. Alleen aangebracht door spray, het is ontworpen om te binden aan een auto-oppervlak, op zijn plaats te blijven en de buitenelementen te doorstaan. Deze verven bestaan uit drie algemene delen: het bindmiddel of hars; het pigment, ook wel bekend als de kleur; en de vervoerder, die helpt bij het aanbrengen.

Alle autolakken kunnen op basis van hun harssamenstelling in twee soorten worden ingedeeld: oplosmiddel- of watergedragen. Oplosmiddelverf wordt vaker gebruikt. Het bevat een oplosmiddelbasis van lak, epoxy of urethaan. Het probleem met solventverf zijn de hoge gehaltes aan vluchtige organische stoffen (VOS) die vrijkomen bij het aanbrengen. Deze VOS kunnen potentieel gevaarlijk zijn voor zowel uw gezondheid als het milieu.

Om deze reden winnen watergedragen verven gestaag aan populariteit. Watergedragen verven zijn 90% water en 10% oplosmiddelen. Deze verhouding van water tot oplosmiddelen vermindert de hoeveelheid VOS die vrijkomt tijdens het aanbrengen drastisch.

Wanneer u autolak gaat kopen, komt u voor de keuze te staan voor eentraps- of tweetrapslak, ook wel tweestapslak genoemd. Eentrapsverf is misschien handiger en goedkoper, maar u kunt zich afvragen of u een duurzame afwerking krijgt.

Om deze twee producten en hun verschillende methoden voor het schilderen van uw voertuig beter te begrijpen, moet u eerst de drie belangrijkste componenten van het schilderen van een voertuig uitleggen. Vergelijk dan goed de voor- en nadelen van elk type verf.

De eerste stap – en een die niet mag worden overgeslagen – bij het schilderen van een voertuig is om het oppervlak voor te bereiden met een primer. U wilt dat uw eindproduct er perfect uitziet als u uw voertuig gaat schilderen of verbouwen. Primerverf vult oneffenheden op en creëert een bindende laag voor verf.

Vervolgens breng je de basecoat aan, die de kleur toevoegt. In dit artikel bespreken we de vijf basislakopties.

De basecoat zorgt voor de belangrijkste uiteindelijke look, maar kan niet blijven zitten zonder een blanke lak. De blanke lakafwerking is gemaakt van polyurethaan (of urethaan) en beschermt de lak. Het behoudt ook zijn kleur tegen schadelijke UV-stralen en geeft het die extra glans.

Afwerkingen zijn ook verkrijgbaar als acryllak. Ze geven de beste glans, maar verweren niet goed. Acryllak kan worden gebruikt voor antieke, klassieke en showroomvoertuigen die niet vaak worden gereden. Het geeft glans aan deze voertuigen.

Wanneer u een eentrapsverf aanschaft, worden de basislak en blanke lak gecombineerd. Na het aanbrengen van de primer heb je een afgewerkt product. Een dual-coat verf daarentegen vereist dat u een procedure in twee stappen volgt. Nadat de primer is opgedroogd, brengt u de basislaag aan en wacht u tot deze droog is. Breng vervolgens de blanke lak aan.

Eentrapsverf bespaart u kosten en tijd. Als uw verfproject een deel is in plaats van het hele voertuig of als u op zoek bent naar een solide, basaal eindresultaat, dan wilt u voor een enkele fase gaan. Als u echter geïnteresseerd bent in een duurzamere, duurzame en misschien flitsendere afwerking, kunt u beter de extra stappen nemen en het extra bedrag uitgeven aan een tweetraps verf.

Er Zijn Vijf Soorten Basecoats:

Wanneer het tijd is om een basecoat te kiezen, wordt u geconfronteerd met het bepalen van de kleur en stijl. U kiest waarschijnlijk voor een stevige basislaag, maar u kunt ook andere spannende keuzes overwegen, variërend van mat tot kameleon.

De meeste voertuigen hebben een stevige coating. Effen kleurkeuzes zijn meestal wit, rood, blauw of zwart. Ze zien er aantrekkelijk uit en geven uw voertuig een gepolijste look.

Een matte basecoat kan gebruikt worden om uw auto een unieke look te geven. Het vermindert opzettelijk de glans. Op bepaalde niche-auto’s vind je een matte basecoat. Deze basecoats kunnen zwart of grijs zijn.

Metallic basislakken worden meestal geformuleerd met een kleine hoeveelheid metaalpoeder, vaak een aluminiumpoeder. De metaaldeeltjes die in de verf zijn gemengd, zorgen voor een bruisende en aantrekkelijke glans. Een metalen basislaag valt minder op dan een gewone verfbeurt, maar het kan moeilijker zijn om te matchen als je kleine krassen of beschadigingen hebt. Om deze reden worden metalen basislakken doorgaans aangebracht op dure sportwagens en aangepaste voertuigen.

Als je op zoek bent naar een unieke basislaag die glinstert, overweeg dan parelmoer. Micakristallen in de verf geven een parelmoer basislak zijn glinsterende kwaliteit. Deze basecoat is alleen beschikbaar voor flitsende showauto’s.

Chameleon basecoats, die gloeien en van kleur veranderen wanneer kameleon wordt aangebracht, gaan een stap verder dan parelmoer. Er kunnen verschillende kleuren zijn, afhankelijk van waar je staat en wat de verlichting is. Het is onwaarschijnlijk dat u ooit een auto met deze unieke basecoat in uw straat zult zien, aangezien deze is gereserveerd voor custom auto’s.

Gevolgtrekking

We hopen dat je de verschillen tussen oplosmiddel- en watergedragen verven hebt geleerd en hebt besloten of je een eenstaps- of tweestapsverf nodig hebt. Je hebt ook bepaald welke basecoat-stijl je voorkeur heeft. Nu bent u klaar om autolak te kopen voor uw volgende autoproject. De juiste lak zorgt ervoor dat uw auto opvalt de volgende keer dat u langs uw buren rijdt of pronkt met uw voertuig.